Την Κυριακή μετά τα Φώτα, αδελφοί χριστιανοί, κλείνει ο εορτολογικός κύκλος που άρχισε τρεις Κυριακές πριν από τα Χριστούγεννα και περιλαμβάνει τις δύο μεγάλες εορτές των Χριστουγέννων και των Θεοφανίων. Σε μια ομιλία του ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος εξηγεί ότι εκείνη την εποχή μόλις είχε αρχίσει να εορτάζεται χωριστά η Γέννηση του Χριστού από την Βάπτισή του, ενώ μέχρι τότε γιορτάζονταν μαζί και η γιορτή αυτή ονομάζονταν Θεοφάνια ή Επιφάνια. Στην πράξη όμως δεν πρόκειται για διαχωρισμό αλλά για επέκταση της γιορτής της φανέρωσης του Θεού στον κόσμο, γι αυτό και αποκαλούμε την περίοδο αυτή «Άγιο Δωδεκαήμερο», και επειδή τρόπον τινά αποτελεί μια λειτουργική μέρα, γι αυτό και την περίοδο αυτή τρώμε από όλες τις τροφές, παρεκτός από την παραμονή των Θεοφανίων.
Κλείνει, λοιπόν τούτος ο εορτολογικός κύκλος και αρχίζει η περίοδος της δράσεως και της διδασκαλίας του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Στο θέμα αυτό αναφέρεται και η σημερινή περικοπή του Ευαγγελίου: Όταν άκουσε ο Ιησούς ότι ο Ιωάννης παραδόθηκε, αναχώρησε στη Γαλιλαία. Και αφού εγκατέλειψε τη Ναζαρέτ, ήλθε και κατοίκησε στην Καπερναούμ, μια παραθαλάσσια πόλη στα όρια της γης του Ζαβουλών και του Νεφθαλείμ. Εκπληρώθηκε τότε η προφητεία του Ησαΐα που λέει «Γη Ζαβουλών και γη Νεφθαλείμ, που σάς χωρίζει η θάλασσα και βρίσκεστε στην αντίπερα όχθη του Ιορδάνη, γι αυτό και ονομάζεστε Γαλιλαία των εθνών, ο λαός που κάθεται στο σκοτάδι είδε φως μεγάλο και σ' εκείνους που καθόταν στην χώρα και στη σκιά του θανάτου, φώς ανέτειλε γι' αυτούς». Από τότε άρχισε ο Ιησούς να κηρύσσει και να λέει «Μετανοείτε, γιατί πλησίασε η Βασιλεία των ουρανών».
Η Γαλιλαία είναι η περιοχή που βρίσκεται στο βόρειο άκρο του Ιορδάνη ποταμού και βρέχεται από την λίμνη της Τιβεριάδας, από την οποία πηγάζει ο Ιορδάνης. Ονομάζεται και θάλασσα της Τιβεριάδος, λόγω του μεγάλου της μεγέθους. Ο Ιορδάνης ποταμός αποτελεί ακόμα και σήμερα το ανατολικό άκρο της χώρας του Ισραήλ και κατά συνέπεια στα χρόνια του Χριστού αποτελούσε το φυσικό όριο ανάμεσα στον περιούσιο λαό του Θεού και στα έθνη. Η Καπερναούμ βρίσκεται στο βορειότερο άκρο της θάλασσας της Τιβεριάδας, οι ανατολικές περιοχές της οποίας αποτελούσαν την γη του Ζαβουλών και του Νεφθαλείμ.
Ο Χριστός διαλέγει αυτή τη συγκεκριμένη περιοχή για να ξεκινήσει το κήρυγμά του και διαλέγει να κηρύξει από ότι φαίνεται πρώτα στους εκτός Ισραήλ, όπως επέλεξε κατά την θεία του Γέννηση να τιμηθεί από τους αλλόθρησκους μάγους. Φως μέγα ανέτειλε, μάς λέει ο προφήτης, στη χώρα και στη σκιά του θανάτου. Αναφέρεται προφανώς στο πνευματικό σκοτάδι, στο σκοτάδι της πλάνης του διαβόλου και της επακόλουθης αμαρτίας που γεννά τον θάνατο. Παριστάνει μάλιστα τους ανθρώπους καθισμένους, κουρασμένους δηλαδή και απελπισμένους από την οδοιπορία στο σκοτάδι, χωρίς ελπίδα, χωρίς προοπτική. Σε αυτούς, αλλά και στον καθένα μας που βρίσκεται σε παρόμοια κατάσταση, ανέτειλε φως μεγάλο, αστραποβόλο, το φως του κόσμου, ο ήλιος της δικαιοσύνης, ο Ιησούς Χριστός, ο σαρκωθείς Υιός και Λόγος του Θεού, ανέτειλε η χαρά της λύτρωσης από τα δεσμά του θανάτου, ανέτειλε δηλαδή η ημέρα της Αναστάσεως για ολόκληρη την ανθρωπότητα. Για να δείξει λοιπόν ότι το κήρυγμα του απευθύνεται σε όλον τον κόσμο, ξεκινά την δράση του από την περιοχή αυτή.
Ξεκινά επίσης σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή, δηλαδή αφού συνελήφθη ο Ιωάννης ο Βαπτιστής από τον ρωμαίο ηγεμόνα, τερματίζοντας ουσιαστικά το έργο του. Έπρεπε να σταματήσει ο Πρόδρομος για να αρχίσει ο Χριστός, διαφορετικά δεν θα ήταν πρόδρομος αλλά συνοδοιπόρος. Έπρεπε να σωπάσει και ο τελευταίος προφήτης για να ακουστεί πλέον απευθείας η φωνή του Λόγου. Έπρεπε να σβήσει το λυχνάρι πρώτα κι έπειτα να ανατείλει το αληθινό φως.
Ξεκινά, τέλος, το κήρυγμα του ο Χριστός, με τα ίδια λόγια που έλεγε και ο Πρόδρομος: «Μετανοείτε, γιατί πλησίασε η Βασιλεία των ουρανών». Δείχνει, πρώτον, ότι ήταν ο ίδιος που διά στόματος των προφητών καλούσε τον λαό σε μετάνοια. Δεύτερο, ότι η μετάνοια είναι το κλειδί της Βασιλείας των ουρανών και τρίτο ότι η Βασιλεία των ουρανών έχει ήδη έλθει και βρίσκεται μέσα μας, αν πιστέψουμε σε αυτόν και μετανοήσουμε αληθινά.
Για να κατορθωθεί τούτη η μεταστροφή της ανθρωπότητας εργάζεται ο Θεός από καταβολής κόσμου, αγωνίστηκαν οι δίκαιοι της Παλαιάς Διαθήκης, προείπαν οι προφήτες, σαρκώθηκε ο Χριστός, δίδαξε, θεράπευσε, σταυρώθηκε και αναστήθηκε για την δική μας σωτηρία, κήρυξαν οι απόστολοι, θυσιάστηκαν οι μάρτυρες, αγωνίστηκαν οι πιστοί όλων των εποχών. Ας ανοίξουμε τα πνευματικά μας αισθητήρια, αδελφοί χριστιανοί, και ας βάζουμε κάθε μέρα αρχή μετανοίας, ακολουθούντες το παράδειγμα του Κυρίου μας, ώστε να γίνουμε κοινωνοί του ανεσπέρου φωτός και της ανεξάντλητης χαράς της Αναστάσεως. Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου